Adem jij in je buik?

 

Nou ik in ieder geval niet.
En mensen die zeggen dat ze het doen, geloof ik niet altijd.

 

Yoga

Het is nu 30 jaar geleden dat ik met yoga en ademtraining begon.
Ik was altijd zo gespannen.
Mijn adem was niet goed. Onregelmatig en hoog. Nooit in mijn buik.
En dat moest veranderen.

Maar noch yoga, noch ademtraining kon iets veranderen.
Honderd adviezen, ook van goede ervaren leraren, en steeds moest ik me ervoor inspannen: uitademing lang en diep maken; naar mijn buik ademen; in en uit door de neus, mantra’s zingen; etc etc.
Je kent er vast zelf ook een paar!

Waarom lukte het me niet, zelfs na lange tijd oefenen?

 

Niets hoeven doen

Hoe fijn zou het zijn als ik eens een keer niets hoefde te doen terwijl ik naar mijn adem luister. Dat er niets hoeft te veranderen. Mijn adem is oké.
Dit bedacht ik zo’n 15 jaar geleden. En dat ben ik gaan onderzoeken.

Gaandeweg realiseerde ik me dat mijn adem het vanzelf doet.
Ik hoef er niet eens bij te zijn! Ook als ik slaap gaat mijn adem vanzelf door.
En dat ie vanzelf langer dan een minuut stopt heb ik nog nooit meegemaakt.
Jij wel?
En dwang toepassen op iets wat vanzelf gaat roept direct weerstand op!

Het ademt in mij, die levenskracht is de motor.
Zij beweegt mijn schouders, borst en/of buik, en dat kan ik waarnemen.
In de spiertjes, in het weefsel, in mijn lijf.

 

Leren waarnemer te zijn

Ik leerde, met vallen en opstaan, om met aandacht het effect van de adem in mijn lijf te voelen. Een ‘koele’ waarnemer te zijn.
‘Bemoei je er niet mee!’ voegde een begeleidster er onlangs aan toe. Wat verfrissend.

Een hoge adem, onregelmatige adem, snelle adem, zelfs een adem die stokt (zoals zo vaak bij mij). Het maakt niet uit. Laat je oordeel los en luister naar de beweging die ze veroorzaakt.
En blijf luisteren..

 

Een wondertje

En dan: als het echt een tijdje lukt om alleen maar waar te nemen, gebeurt er een klein wonder!
Mijn adem verandert vanzelf en wordt vaak wat rustiger.

Het geeft me iedere keer een gevoel dat ik wat dichter bij mezelf  mag komen.

En het vormt een heel fijne basis voor verdere meditaties. Zoals mindfulness..

Iets voor jou om uit te proberen?

 

   Hans Jeunhomme

 

* Vaak als ik te gespannen uit een vorige activiteit kom, heb ik het nodig om rust te krijgen om te kunnen gaan waarnemen. Mijn lijf moet dan nog uitrazen en spanning lozen. Dat kan ik op veel verschillende manieren doen. Zoek je eigen manier en doe wat je nodig hebt.
Bij mij helpt bijvoorbeeld: dansen, rennen, chikung  bewegingen, taichi, een bodyscan, etc

* Het beste kun je luisteren naar je adem, wanneer je gemakkelijk zit. Dat je lijf niet zit te protesteren vanwege een voor jou onprettige of onderuitgezakte houding.
Soms wordt het liggend aangeboden om naar je adem te luisteren. Dat kan ook, maar ik (en velen met mij) vallen dan na een korte tijd in slaap. En dan luister je niet meer! Dat kun je natuurlijk wel goed gebruiken als je in bed ligt s’avonds;)

* Wil je deze adem oefening van ‘stil luisteren’ ook door mij uitgesproken hebben, schrijf je dan in op de site voor mijn blogs. Als welkomst geschenk kun je deze oefening dan downloaden….

* Wil je je abonneren op mijn blogs. En regelmatig een nieuwe ontvangen met tips voor een gezond en gelukkig leven? Klik dan op deze link, en vul de formulieren in.
Dan krijg je ook twee door mij uitgesproken oefeningen cadeau in de bedankmail.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hans Jeunhomme