Een bodyscan, en dan?

Bernhard is een zeer getalenteerde, hooggevoelige (HSP) man, die veel last heeft van zijn hypochondrie. Na een zware start in zijn jonge leven heeft hij al veel wegen gelopen op de weg van zelfheling. Yoga, chikung, therapie en meditatie hebben hem veel gebracht. Zo vaak heeft hij bodyscans gedaan; maar hij komt daar niet verder mee. Hoe zit dat nou?

Volgens mij is een bodyscan niet een doel op zich, maar een instrument om te gebruiken.
Ik ken in mijn ontwikkeling drie soorten bodyscans. Ik beschrijf ze kort, en waar ze toe dienen.

 

Stille bodyscan

De meest bekende is de ‘stille’ bodyscan. Zittend of liggend luister je met aandacht en focus naar de gevoelssensaties in je lichaam. En ik zou zeggen wees in je scan ook opmerkzaam naar de fijne, prettige sensaties in je lichaam (zoals ruimte, ontspanning, warmte, stroming, levenskracht).
Luisteren vanuit een waarnemer in jezelf, met aandacht; erbij zijn en geen oordelen geven.

Deze bodyscan is een prima manier om daarna een vraag aan je eigen lichaam te stellen: ‘wat heb ik nu nodig?’ of ‘waar heb ik nu behoefte aan?’ Stel de vraag en wacht af. Je lichaam snapt die vraag goed. Het antwoord van je lichaam kan heel verrassend zijn. En kijk of je het kunt uitvoeren.

 

De bodyscan van beweging in je lichaam

Een tweede bodyscan is die van een ritmische beweging binnenin je lichaam. Bijvoorbeeld dat je de beweging scant die de adem veroorzaakt in je lichaam. In mijn vorige nieuwsbrief heb ik dat beschreven. Het blijkt dat zo’n scan vaak rust in het hoofd en het lijf brengt en het gevoel dat je met je energie zakt in je lichaam. Ook daarna kun je er weer verder mee, en dat leg ik in een latere nieuwsbrief uit.

 

De bodyscan van je bewegende lichaam.

Bij deze derde soort bodyscan scan je je lichaam met aandacht, terwijl je zonder overtollige spanning een beweging maakt. Sotai is zo’n doorlopende bodyscan, waar bij de aandacht naar het fijne gevoel gaat dat door de beweging veroorzaakt wordt. En dat is heerlijk, maar ook vaak confronterend. En is zeer ontspannend, brengt respect naar je lichaam en versterkt de zelfgenezing.

Beweging op veel manieren

Je kunt deze bodyscan, met aandacht voor het prettige, ook toepassen als je bijvoorbeeld yoga, chikung (qi gong), tai chi beoefent. Het kost tijd en onderzoek, maar het levert heel veel op. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring als je het uitprobeert.
Ik gebruik het zelf ook als ik aan het joggen ben. Ik scan mijn buik doorlopend met de vraag: vind je het fijn? Als ie het vervelend vind, of geen zin meer heeft, dan ga ik direct lopen.

 

Ervaring van Bernhard

Toen Bernhard bij mij was, kwam hij door de eerste bodyscan tot de volgende waarneming: ‘mijn hoofd achterin is strak en gespannen; dat heeft wat nodig’. ‘En mijn benen voelen fijn en willen wel meer daarvan’.
Na een tip van mij gaat hij door met een bewegende bodyscan (derde soort) van zijn voeten en enkels. Liggend, met respect en aandacht draait hij zachtjes zijn voeten, zò dat de beweging een voortdurend prettig gevoel in de voeten en enkels geeft.
15 minuten later zijn er bij Bernhard veel dingen gebeurd. Zijn adem is heel rustig geworden, hij heeft veel gezucht (spanningslozing), hij ligt heel diep (kan zijn lichaam echt laten liggen). En als verrassing is zijn hoofd helemaal ontspannen en lekker zwaar achterin. Bernard is blij, zoiets heeft hij nog nooit meegemaakt.

 

Hans Jeunhomme

Heb je ook zin om wat met bodyscans te gaan oefenen?
Laat je mij weten wat je ontdekt? hans@lichtberg.nl

Vind je deze tip interessant en wil je meer?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en krijg een door mij uitgesproken ‘stille’ bodyscan cadeau.
Volg dan deze link nieuwsbrief

Hans Jeunhomme