Expert bij Burn-Out

voorlopige tekst – wordt nog bijgewerkt

 

Burn-Out is geen ziekte, maar een grandioos energieprobleem.

 

Door langdurig in de overlevingsmodus te leven, door bijvoorbeeld werken op je hoogste niveau met veel stress en weinig zelfzorg, heb je je batterijen volledig leeggetrokken.
Dus je bent moe, eindeloos moe, wat je door slapen, als dat al lukt, niet meer krijgt bijgetankt.
Het werken zoals je deed, kan niet meer. Je voelt je uitgehold, en eigenlijk ben je dat ook.

Dat is niet alles.

 

Je normale manier van zelf-handhaving en zelf-bescherming ben je kwijt.

 

Door de voortdurende overbelasting en uitputting van je systeem heb je ook geen energie meer voor je psychische zelfhandhaving en bescherming. Normalerwijze kun je de delen van je persoon bij elkaar houden en weerstand bieden aan stress, maar dat vraagt ook een minimum aan energie. En die is er niet meer.
Je kwetsbaarheid voert de boventoon; je kunt je niet beschermen tegen kritiek of stress. Dus je kunt zomaar huilbuien krijgen, je diep ellendig voelen, je voelt je schuldig dat je niet meer normaal kunt werken, en je schaamt je omdat je zo onttroond en kwetsbaar bent. Als een klein kind.
De zelfopvatting die je altijd had klopt niet meer; je bent je concentratie kwijt, je aandacht en je praktische instelling, je zin in uitdagingen is weg. En eigenlijk ben je alleen maar bezig met wat anderen van je vinden, en je hebt geen verweer. Wat een afgang….
Je snapt ook niet hoe het zo gekomen is en hoe je hieruit wegkomt. Alle jou bekende strategieen van probleemoplossen werken niet meer; alle strategieen om je probleem weg te verdoezelen of jezelf te benevelen werken niet meer.

 

Wat je hier leest is wel de ergste vorm van burn-out.
Maar ook als je niet alles herkent, kun je je toch even hopeloos voelen.

 

Om hieruit te komen zijn er er drie zaken die van belang zijn, op fysiek niveau, gedragsmatig en op psychisch functioneren.

 

Drie zaken van belang in de behandeling van Burn-Out.

 

  • Fysiek: de batterijen moeten weer worden opgeladen. Je lichaam heeft weer nieuwe energie nodig om te kunnen gaan functioneren. Die energie heb je ook nodig om je persoon weer op te gaan bouwen. Allerlei voedende activiteiten kunnen zijn: rust, ontspanning, fijne dingen gaan doen, ‘voedende’ shiatsumassage, zachte opbouwende oefeningen om in contact te komen met jezelf.
  • Gedragsmatig: stoppen met gedrag dat energie verspilt en je energie laat weglopen. Als je energie krijgt en je gaat het meteen weer gewoon weggooien of verbruiken, schiet niet op. Dus heb je het nodig om zaken in je leven anders in te gaan richten. En door reflecteren, door zelfonderzoek, te gaan uitvinden wat je eigenlijk normaal doet/deed waardoor je energie steeds zo wegloopt. En dan welk gedrag je moet leren/ontwikkelen om beter met je energie om te gaan; zoals bijvoorbeeld jezelf of je activiteit leren begrenzen.
  • Psychisch: je hebt werktuiglijk een veilige omgeving nodig om weer opnieuw je bescherming op te bouwen en omgang te vinden met jouw ondermijnende subpersonen (zoals een perfectionist, of een doorduwer-pusher, een kriticus of een scherprechter). Dit kan plaatsvinden door het gaan ontwikkelen van zelfliefde en zelfwaardering.

 

Wil je meer weten?

Bel naar de Lichtberg voor een kennismakingsafspraak. 0570 610 184

Het eerste gesprek dat we voeren (telefonisch of in de Lichtberg) is gratis