Van je lichaam houden

 

Francis is op de rand van burn-out…

 

Ze is moeder van 3 kinderen, de laatste twee gaan het huis uit. In vijf jaar tijd heeft ze een succesvol bedrijf in persoonlijke hulpverlening opgezet. Ze is een familiemens en zorgt voor een groot deel voor het inkomen.
Ze put zich uit door alle verantwoordelijkheden en verplichtingen. Het lijkt of ze alles aan kan ….. en ze doet ook alles. Zelf komt ze op de laatste plaats.
Ze voelt dat ze zichzelf aan het uitputten is. Houdt zich op de been met joggen en conditietraining. Maar ze voelt dat het niet meer klopt. Ze voelt dat het sporten haar niet meer oppept, maar alleen maar verder uitput.
Maar hoe dan wel met haar lijf om te gaan?

Ik herken wat ze zegt.
Ik heb ook een periode gehad dat mijn lichaam (dank zij intensieve yoga) wel goed functioneerde, ik was weinig ziek en kon alles aan. Maar ik had er geen contact mee: mijn lichaam was tanig en hard geworden. Ik wist niet hoe ik op een zachte manier toenadering tot mijn eigen lijf kon krijgen.

 

Lichaam als een -onbekend- ding

 

Hoe kan dat nu?

Uit eigen ervaring en uit mijn praktijk weet ik dat het gemakkelijk is om
je eigen lichaam als een ding te zien.
Een ding waar hoge eisen aan worden gesteld, en wat er is om opdrachten uit te voeren. Het moet sterk zijn… het mag niet zeuren… het moet hard werken… het moet ook nog eens perfect zijn. En er mooi uitzien.

Moeheid, pijn en stijfheid, ziekte zijn dan lastige zaken. Die moeten zo snel mogelijk weg. Het liefst verlammen we de pijn, proberen het weg te drukken, of gaan nog harder trainen om het weg te krijgen. Of om zogenaamd door de pijn heen te gaan…

 

Lichaam als een deel van jezelf, met zelfgenezingskracht

 

In 2008 ontdekte ik per toeval sotai.
In deze bewegingsleer geef je je lichaam geen opdrachten, maar luister je naar de signalen van je lichaam!

Door sotai raakte ik weer thuis in mijn lichaam. Ik ging mijn eigen lichaam voelen en waarderen. Ik leerde dat er naast pijn, stijfheid en moeheid ook fijne sensaties te voelen zijn in mijn lichaam. Zoals warmte, stroming, levenslust, ontspanning, tinteling…….

Door met sotai voelenderwijs te bewegen kon ik die prettige sensaties zelfs opwekken. Ik vond het helemaal verbazingwekkend dat door deze bewegingen pijn en stijfheid verdwenen!!

Magisch, ontroerend en liefdevol.

Je kunt je voorstellen hoe enthousiast ik was. In die tijd lag ik elke avond in bed met mijn enkels te bewegen, waardoor ik rustig in mijn hoofd werd en diep ontspande. Met een heerlijk diepe en voedende slaap als resultaat.
Ik had een liefdevolle manier van bewegen gevonden, die mij uit de kramp en de pijn kon helpen.

 

Dit gun ik Francis ook.

 

In de sessies kan ze, met en zonder hulp, voelen hoe fijn het is om te doen. Je gaat tenslotte voor de prettige sensaties.
Iedere keer brengt dit plezier en ruimte in haar lijf: ‘mijn voet is warmer en zachter geworden!’ en ‘mijn andere been is helemaal ontspannen geraakt!’

Daarbij komen vaak ontroering en verbazing over deze kleine manier van bewegen met grote effecten. En ook verdriet: ‘hoe anders heb ik het geleerd; alles moest altijd groot en zichtbaar zijn!’ Met de tranen komt ook weer zachtheid terug.

Ze ontdekt dat dit zo fijn is dat ze daarvoor wel tijd wil gaan vrijmaken om op tijd naar bed te gaan en haar lijf te onderzoeken. Hierdoor ontstaat een ontluikend vertrouwen in en respect voor haar eigen lijf. Haar slaap wordt dieper. Ze wordt vrolijker en krijgt weer zin in de dingen.

Ze gaat rust momenten in de dag inbouwen, ook voor sotai beweging.
Na een stuk of 8 sessies is haar beginnende burn-out aan het keren.

 

Hoe kun jij hier nu verder in komen?

 

Het eerste is om te leren stoppen met doorgaan. Stoppen. Stilstaan. Niets doen en daarin leren voelen. Een begin kun je maken met een bodyscan: je beluistert je eigen lichaam en wat je daar kunt waarnemen. Wanneer je dit vaker en met aandacht doet, leer je meer sensaties in je lieve lijf waar te nemen. En daarna volgt de volgende stap.

 

Hans Jeunhomme

 

 

– Als je wilt kun je een bodyscan downloaden op de site van www.lichtberg.nl, door je in te schrijven voor deze blog.

– Met oefeningen in bed is mijn sotai-reis begonnen. De eerste serie oefeningen die ik mensen leer heb ik ook de bed-serie genoemd. Er is geen makkelijkere plek om te oefenen als daar. Sotai kun je overigens overal doen……

– Stuur door aan een vriend of vriendin

– Herken je wat? Hoe is het met jou gelopen? Laat het mij weten, ik ben geïnteresseerd in wat jij schrijft.  Voel je vrij om mij te mailen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hans Jeunhomme